Smith & Burrows - Funny Looking Angels, album

O colaborare intre solistul Editors, Tom Smith, si fostul baterist Razorlight, Andy Burrows, nu e tocmai ceva ce sa fie cerut de mase si la care fanii indieului viseaza de ani de zile. E mai degraba o alaturare neasteptata, poate venita putin cam tarziu (nu era mai potrivita pentru un 2004?). Si mai ciudat e ca cei doi au hotarat sa lucreze impreuna la un album de Craciun. Nu sunt chiar numele pe care le asociezi cu perioada asta. Dar, contrar celor spuse de Guardian, care a hotarat ca povestea este o gluma proasta, albumul Funny Looking Angels e neasteptat de reusit.

Mai interesat de nostalgia si dorul care vin cu sezonul in cauza, decat de mirosul de castane rumenite, desi se bucura si de el putin pe coverul dupa clasicul lui Frank Sinatra, The Christmas Song, Funny Looking Angels e mai degraba o festivitate sobra, nu una exuberanta. Este o reverie rece, un vis distant. Nu te invaluie, ci seteaza o atmosfera. Cele mai calde momente sunt This Ain’t New Jersey, o vinieta a unui pub incarcata de clopote si vocea delicata a lui Smith, si When The Thames Froze, un peisaj iernatic, un indemn la a redescoperi magia iernii intr-un oras contemporan.

Vocea lui Smith, departe de stereotipul croonerului morbid cu care a fost asociata eronat, este mai fragila si mai curata ca niciodata, dand viata unei varinte superbe a piesei Wonderful Life de la Black, chitare si tobe care se aud ca un eco, creand straturi peste straturi. Dar este in continuare rece, distanta, ca pe The Christmas Song. Lumea pe care o contureaza Smith este una melancolica, plina de un fel de sentimentalism stoic.

Dar nici Burrows nu se lasa mai prejos, iar vocea lui vine ca o completare perfecta la baritonul lui Smith. Mult mai inalta, vocea lui aduce a Elliott Smith, mai ales pe As The Snowflakes Fall, o piesa invaluita in inflorituri melodice si sunete de clopote. Tot el canta pe piesa care da titlul albumului, un cover dupa trupa cult din Birmingham, Delta. Varianta duoului este una mult mai calma, temperata in locul haosului de pe original, si vine la pachet cu chitare acustice si batai din palme. Iar coverul dupa The Longpigs, formatie uitata a britpopului, On and On, este o balada cristalina cu un puternic iz de iarna.

In ciuda sentimentului de tristete si melancolie care se regaseste permanent pe Funny Looking Angles, albumul este in acelasi timp cald si familiar. Aranjamentele si vocile celor doi il fac sa para primitor si extrem de onest, fara nu o urma de sentimentalism ieftin si fara sa fie melodramatic. Nu incearca din greu sa transmita nimic, pur si simplu o face pentru ca Smith si Burrows stiu cum sa puna cantitatea suficienta de emotie in piese care ar putea fii prea incarcate de spiritul Craciunului. She & Him ar trebui sa ia notite.

Tracklist

1. In The Bleak Midwinter
2. When The Thames Froze