Sigur Rós - Valtari, album

In martie, enigmaticul basist al Sigur Rós, Georg Holm, a anuntat ca, dupa o pauza de patru ani, trupa va lansa un nou album, Valtari. Tot el a declarat ca al saselea album al formatiei islandeze e primul pe care l-a ascultat de placere. Nu multi sunt artistii care spun ca isi asculta muzica dupa ce au terminat de inregistrat si asta pentru ca se satura de cat au auzit melodiile in cauza. Un motiv in plus, deci, ca lansarea materialului sa te faca macar un pic curios.

Cand vine vorba de orice trupa, te astepti la anumite elemente caracteristice care sa se regaseasca pe un album sau altul. Sigur Ros si Valtari nu sunt o exceptie. Da, muzica e superba, profund eleganta si uneori necesita multa atentie pentru a-i simti cu adevart farmecul. Falsettoul lui Jonsi si instrumentele nelumesti sunt parte a sunetului.

Dar, in acelasi timp, Valtari e cel mai calm album inregistrat de Sigur Rós de la albumul de debut din 1999. Cu cateva exceptii, crescendourile lipsesc, melodiile avanseaza incet si cu grija, tobele nu se prea aud. Ég Anda, prima piesa, are nevoie de trei minute pentru a-si face simtita prezenta cu adevarat, iar lucrurile se schimba putin pe tot parcurul celor opt melodii.

Singurele momente cu adevarat diferite sunt Varúð si finalul Rembihnútur, cu ale lor tobe grele, cor, chitare si instrumente cu corzi care se contopesc intr-un wall of sound si uita de fragilitatea si aura fantomatica tipice celorlalte cantece de pe Valtari.

De fapt, intreg albumul pare mai putin o serie de piese individuale, ci mai degraba bucati dintr-un intreg. Ceva ce poate functiona si ca un atuu si ca un defect, desi, in cazul Sigur Rós, e mai mult o calitate. Valtari poate nu aduce ceva complet nou si este un album care iti cere sa ai foarte multa rabdare. Dar in acelasi timp, este cel mai frumos album inregistrat de trupa si o revenire demna de Sigur Rós.

01. Ég Anda
02. Ekki Múkk
03. Varúð