Scorpions - Comeblack (2011), ciorba reincalzita

Nici nu cred ca-mi mai pot aduce aminte cand am facut cunostinta cu germanii de la Scorpions. Cert este ca era pe vremea in care un anume gen de muzica se gasea foarte greu, iar in Romania lucrurile se rezumau la ceea ce era unanim acceptat de organele statului. Mai scapa pe la petreceri un "Still loving you", mai auzeai si un Status Quo, cu "In the army now" si cam asta era tot in materie de rock.

"Comeblack" este, daca am numarat bine, al 19-lea album de studio al celor de la Scorpions. De data aceasta, nu ne mai intalnim cu compozitii noi, ci cu versiuni reinregistrate a unor piese mai vechi, la care se adauga cateva cover-uri.

Ca piese proprii, Scorpions au apelat la "Rhythm of love", "No one like you", "The zoo", "Rock you like a hurricane", "Blackout", "Wind of change" si, normal, arhicunoscuta "Still loving you".

In ceea ce priveste cover-urile, acestea sunt "Tainted Love" (Gloria Jones), "Children of the revolution" (T-Rex), "Across the universe" (The Beatles), "Tin soldier" (Small Faces), "All day and all of the night" (The Kinks) si "Ruby Tuesday" (The Rolling Stones). Intr-una din variantele in care a aparut albumul exista si trei bonus track-uri, acestea fiind "Big city nights", "Still loving you", in colaborare cu Amandine Bourgeois si "Shapes of things" (The Yardbirds).

Ciorba reincalzita este un termen care defineste, in general, un lucru nu chiar pozitiv. In ceea ce priveste piesele Scorpions, as spune ca ea reuseste sa aiba gust. Diferentele fata de piesele originale nu sunt chiar foarte mari, insa se pot observa cateva aranjamente mai deosebite si un Klaus Meine care incerca sa le interpreteze putin altfel, ca sa nu ne plictisim.

Ingredientele care mentin lucrurile pe linia de plutire sunt, neasteptat, cover-urile. Asta pentru ca trupa reuseste sa le faca parte integranta din conceptia lor muzicala si, desi stim cui apartin, sa le interpreteze de asa maniera incat sa ai senzatia ca sunt ale lor si ca le canta de ani de zile. Personal ma declar incantat de "Tainted love" si "Children of the revolution", doua piese grele, prima dintre ele beneficiind candva si de atentia unui alt muzician, Marilyn Manson.

Astfel ca, per ansamblu, se poate spune ca beneficiem de un album ascultabil in orice context, asa cum au fost mai toate albumele Scorpions de la o vreme incoace. Si pentru ca Scorpions au tot avut probleme cu copertile de album de-a lungul timpului, trebuie sa va spunem ca de data aceasta nu este cazul, coperta lui "Comeblack" fiind una cat se poate de decenta, "suitable for all audiences", cum s-ar spune.

"Comeblack" este, cel mai probabil, un produs discografic menit sa mentina formatia in atentia publicului. Nu pot spune ca are valentele unui album, pentru ca discutam de o compilatie, dar el se transforma in exact ceea ce a intentionat formatia sa aduca la iveala: o noua borna in activitatea lor care sa pregateasca poate retragerea definitiva si din activitatea discografica, pentru ca, teoretic, dupa datele de concert prevazute pentru "Final Sting World Tour 2012", Scorpions ar cam urma sa-si incheie activitatea concertistica. Sa nu fie si asta tot o ciorba reincalzita, pentru ca nu este prima oara cand auzim ca s-ar retrage, in plus avem si exemplul Judas Priest care, de ceva vreme, tot spun ca sunt "la ultimul turneu".

Rock on.

scorpions comeblack

TRACKLIST