Ryan Adams - Ashes & Fire, album

Cand vezi lista cu albume scoase de Ryan Adams in ultimii 11 ani, de la debutul Heartbreaker, iti vine sa ii ceri sa o ia mai usor. 12 albume, solo sau cu formatia The Cardinals, poate duce la lipsa de interes din partea publicului (cati stiu ca Adams a scos anul trecut un album de metal, Orion, si cati l-au si ascultat?) si o diminuare a calitatii materialelor. Din pacate, desi o data numit cel mai bun muzician al generatiei sale, Adams pare a nu isi fi atins adevaratul potential aratat de primele lui albume.

Ashes & Fire este, deci, un album pe care multi il vor privi cu scepticism. Si poate ca au dreptate sa nu se arunce asupra celor 11 piese, dar vor avea parte de o surpriza placuta. Desi nu se ridica la nivelul unui, sa spunem, Hearbreaker, este un album prin care Adams isi reafirma calitatile de textier si compozitor.

Este un album cuminte, low-key, gandit cu atentie, scris fara graba si produs cu grija. Piesele nu se aventureaza in directii noi, doar Adams nu le scrie pentru a-si etala ideile neconventionale. In fapt, Adams, pe tot parcusul carierei sale, a fost destul de traditionalist, mizand mai repede pe a face lucrurile bine. Si Ashes & Fire e bine facut, unele dintre piese (Ashes& Fire, Kindness) fiind demne de a stat langa cele mai apreciate albume ale cantaretului.

Sigur, Adams nu mai scrie melodii pentru noptii in care incerci sa iti repari inima franta cu o sticla de whiskey. Nu mai poate. In acest moment al vietii lui, se afla pe alt drum si se vede. Casatoria cu Mandy Moore, faptul ca a renuntat la droguri si alcool, duc la versuri mult mai fericite si mai calme.

Punctele forte ale scriiturii lui Adams nu stau insa in imaginea de ansamblu, ci in detalii. Si detaliile pe care le observi dupa fiecare ascultare fac albumul sa infloreasca parca. Pianul aruncat ca o pata de culoare pe Dirty Rain, gospelul de pe Come Home, combinatia de voci feminine din fundal si clape de pe Kindness, crescendoul de pe Chains Of Love dau albumului o frumusete subtila si complementeaza minunat vocea lui Adams, pusa in centrul atentiei de intrumentatia simpla.

Nu este un clasic instant si are nevoie de timp pentru a fi cu adevarat inteles, dar Ashes & Fire te face sa realizezi ca nu trebuie sa renunti la Adams si ca, speram, in curand va scrie un alt album solid, un alt clasic.

Tracklisting:

01 Dirty Rain
02 Ashes & Fire