Real Estate - Days, album

Stim ca este deja octombrie, ca ploua in aproape fiecare zi, ca deja ne tragem doua perechi de sosete in picioare si ca nu am mai vazut soarele de prea mult timp (ok, nu chiar de foarte mult timp, dar efectul dramatic conteaza aici). Surf-popul cu iz psihedelic al celor patru nativ din New Jersey, cunoscuti ca Real Estate, pare in aceste condintii mai degraba un cutit intors bine in rana, decat o binecuvantare. Te duce prea repede cu gandul la lenesele dupa-amiaze insorite de vara. Dar, in acelasi timp, cel de-al doilea album al trupei, Days, pica perfect in perioada asta in care totul e aramiu si cu aroma de dovleac.

Primul album lansat la case de discuri Domino, Days este intesat de chitare puse in straturi cu multa grija si scaldate in razele soarelui, dar uneori pare mai degraba un soare de septembrie tarziu, nu de vara, un soare care mai degraba te face nostalgic dupa zilele de vara pline de energie. Asa se face ca linii melodice par mai degraba visatoare, letargice chiar, dar nu mai putin fermecatoare si stiu sa iti capteze atentia cu nonsalanta lor. Sunt simple, deloc incarcate de inflorituri inutile, dar atmosferice. Pare ca cei patru nu ies dintr-un tipar bine stabilt, dar au aceasi atitudine de slacker ca un Pavement, spre exemplu, care face ca marginiile muzicii lor sa nu fie deloc bine slefuite.

Din aceste motive, albumul poate fi unul nu usor de observat. Nu este greu sa iti treaca pur si simplu pe langa urechi, dar o ascultare atenta te face sa te indragostesti irevocabil de melodioarele straniu de exuberante si vocea care se topeste printre accordurile ce te prind instant. Dar pentru Real Estate nu conteaza cat de galagios esti. Pentru ei este mai important felul in care imaginile din versuri (“mountains of maple leaves”, “cars on the 95”) sunt conturate printr-un val de texturi bogate care confera profunzime melodiilor, val alternat cu crescendouri dulci si puternice care dau albumului un caracter urgent.

Pentru ca pe Days, de fapt, versurile par a nici nu conta. Sunt prea greu de descifrat initial, desi se dovedesc a nu fi deloc marginale si la fel de bine scrise ca melodiile. Ce face din Days un al doilea album delicos e izul de tinerete romanticizata, de inocenta si de caldura, toate imbracate in melodii pop superbe. Lucruri care vor face ca Days sa reziste peste iarna si primavara si sa isi faca loc in boxele noastre si in vara ce va veni.

01. Easy
02. Green Aisles
03. It’s Real