Madonna - MDNA, album

Nu e usor sa faci pop si, mai ales, sa ajungi in topuri. Scena pop e ca o haita de lupi dornica sa iti sfasie carnea, sa iti bea sangele, stiti voi toata povestea si toate comparatiile. Si, ca sa fie si mai rau, popul are o memorie scurta. Nu te intreaba nimeni ce ai facut acum 20 de ani si cum ai schimbat tu lucrurile, ci cat de sus in topuri si cat de bine primit a fost cel mai recent album. In acelasi timp, Madonna nu e judecata dupa standardele obisnuite. Pana la urma, e femeia care s-a mentinut in atentia tuturor ca a game-changer timp de 30 de ani.

Si asta in ciuda faptului ca Hard Candy din 2008 a fost relativ mediocru si ca nici MDNA, cel mai nou album al lui Mamma Madonna, nu da pe afara de creativitate. Sau inovatie. Desi, daca arunci un ochi peste versuri, ai fi tentat sa crezi ca ele sunt cea mai mare problema, nu e nici pe departe adevarat. Pana la urma, in ciuda faptului ca pe MDNA, Madge se intrece in a scrie clisee, unul mai penibil ca altul, nu a fost niciodata cunoscuta ca un talent liric. Da, unele dintre versurile ei au venit la fix tocmai datorita faptului ca erau complet simple, dar nu e cazul acum cand sunt de-a dreptul absurde si idioate. In acelasi timp, nu are sens sa le discutam, pentru ca nu am mai termina niciodata.

Problema majora a albumului e ca e destul de contemporan, urmeaza trendurile actuale (niste dubstep, niste Nicky Minaj), dar nu e deloc ahead of its times, cum ai spera de la Madonna. De multe ori e plat, neinteresant si generic. Si asta inca de la prima melodie, Girls Gone Wild, un electro lipsit de farmec si fara pic din personalitatea Madonnei. Oricine putea sa fie vocea de pe piesa asta si, sincer, era de preferat sa fie oricine altcineva. Nici primul single, Give Me All Your Luvin’, nu ajuta si replica lui Minaj ''There's only one queen, and that's Madonna, bitch!'' te face sa te gandesti ca poate o supraestimeaza.

Mai ai parte de I’m Addicted, pe care Madonna ajunge sa repete titlul albumului, rezultatul unui amalgam de beaturi tehno care nu suna bine decat dupa ce ai facut supradoza de energizante, B-day Song sau I Don’t Give A si ele generice si I Fucked Up, care suna mai falsa decat accentual e englez, incearca sa ne reaminteasca de faptul ca unul dintre punctele ei forte sunt baladele, dar Falling Free nu are acel ceva al baladelor ei.

Gang Bang ar fi amuzant, in kitschul lui, usor industrial, o aluzie la stilul cinematografic al lui Guy Ritchie, dar prea o lungeste doar pentru a repeta “bitch”. Dar in momentele in care o nimereste, iti reaminteste ca sunt motive suficiente pentru ca Madge este regina popului de atat de mult timp: Turn Up The Radio, cu al ei un iz life-affirming, si I’m a Sinner, usor metalic si cu o aroma de Ray of Light, sunt cu adevarat piese pop perfecte.

MDNA nu e perfect. Deloc. Nici nu e reintoarcerea la care visa Madge. Suna mai degraba ca si cand incearca sa urmeze trenduri, nu sa creeze unele noi, cum ar trebui, sau sa le dea un spin care sa te faca sa zici “Madonna o face mai bine”. Dar, pana la urma, la ora trei dimineata, pe ringul de dans, unele dintre piese vor prinde al naibii de bine.

01.Girls Gone Wild
02. Gang Bang
03. I’m Addicted