Leonard Cohen - Old Ideas, album

La 33 de ani, Leonard Cohen era cel mai cunoscut poet al Canadei. Cu un an inainte, in 1966, scrisese ceea ce avea sa fie numit, mai tarziu, unul dintre romanele care au definit postmodernismul canadian (Frumosii invinsi). Dar Cohen a hotarat, in 1967, sa se apuce de muzica si sa lase poezia pentru ca s-a gandit ca meseria de muzician ii va aduce mai multi bani. In mai putin de patru minute, Going Home pare a insuma tot ce a incercat sa spuna Cohen in toata cariera sa.

Incepe ca si cand cineva, altcineva, Dumnezeu poate, ar vorbi prin intermediul lui Cohen. “I’d love to speak to Leonard/he’s a sportsman and a shepard/He’s a lazy bastard living in a suit”. E un meta-comentariu la adresa artistului. Si, pe masura ce piesa inainteaza, felul in care Cohen isi ridiculizeaza toate slabiciunile si idealurile.

Titlul albumului Old Ideas, material pe care apare Going Home, nu se refera la varsta lui Cohen (77 de ani), ci la faptul ca muzicianul vorbeste despre aceleasi lucruri de atatia ani: sex, dragoste, divinitate. Cu aceasi autoironie si aceasi sinceritate ca pana acum. Doar ca acum, Cohen e constient ca are un deadline si mai nesuferit: moarte. “I’ve got no future, I know my days are few” spune pe Darkness, vocea obosita sustinuta de clape, o chitara si vocile aproape angelice ale surorilor Webb.

Nu ca Darkness e singurul moment in care onestitatea lui Cohen e de-a dreptul brutala. Versurile lui sunt mereu asa, fie ca vorbeste de experiente profund personale sau de idei universale ca pe noul album. Din sinceritatea asta se nasc randuri poetice care par a fi scrise fara nici un efort si a caror simplitate ajunge sa dea cantecelor un aer solem, de rugaciune. “I’m naked and I’m filthy/And there’s sweat on my brow/Both of us are guilty anyhow”. ”I'm tired of chasing desire, I'm saved by a blessed fatigue”.

Muzica e la fel de simpla, o versiune foarte discreta a unui blues, vals sau cantec religios, si are acelasi obicei de a-ti ramane intiparita cu usurinta in minte. Niste tobe de abia atinse, o trompeta, o vioara, niste clape care uneori rup linistea, o chitara la care parca se canta pe furis. Scopul lor e de a pune in centrul atentiei cuvintele mai degraba rostite, decat cantate, si vocea lui Cohen, mai joasa si mai fragila ca niciodata.

Uneori, esti tentant sa crezi ca asta e biletul de adio al lui Cohen. Asta daca nu ar fi declarat chiar el ca mai are melodii pentru inca un album si ca vrea sa mai fie pe drum, in turneu, si la varsta de 80 de ani. Nu, Old Ideas nu e un adio, e doar o ocazie sa iti reamintesti ca Leonard Cohen e unul dintre putinii idoli care nu te dezamageste niciodata. Moment in care nu poti decat sa-i multumesti barbatului de 33 de ani care a hotarat ca vrea sa faca bani din muzica, nu sa fie doar un poet laudat de critici.

01. Going Home
02. Amen
03. Show Me the Place