Lee Ranaldo - Between the Times and the Tides, album

Lee Ranaldo e cunoscut drept “the quiet one” in Sonic Youth. In comparatie cu power duo-ul Thurston Moore-Kim Gordon, Ranaldo e, de multe ori, trecut cu vederea. Si asta in ciuda faptului ca el e omul care ne-a dat destule melodii esentiale pentru discografia SY (Eric’s Trip si Karen Revisited printre altele). Ca sa nu mai vorbim de colaborarile cu Maureen Tucker (fosta baterista The Velvet Underground), chitaristul Wilco, Nels Cline, si multi altii. Si, evident, Ranaldo are si o cariera solo, inceputa la sfarsitul anilor ’80, o cariera in care muzicianul a experimentat cu lipsa de structura si noise-ul.

Between the Times and the Tides e cel mai recent album pe al carui cover apare doar numele lui, desi adevarul este ca e un efort de grup. Colaboratorii lui Ranaldo, Cline si Alan Licht la chitara, percutionistul Pussy Galore, Bob Bert, fostul basist Sonic Youth, Jim O’Rourke, bateristul Sonic Youth, Steve Shelley si claparul John Medeski nu au fost doar simpli actori, ci si-au lasat si ei amprenta pe sunetul albumului.

Din prima, trebuie spus ca cei care se asteapta la multe distorturi si haos vor fi dezamagiti. Nici nu e ceva foarte direct, in ciuda directiei impuse de primul single, Off The Wall, cu a sa aroma de R.E.M, de fapt, cel mai pop cantec de pe intreg materialul. Restul celor noua piese sunt undeva intre cele doua lumi: chitara conduce, exista explozii sporadice, dar din punct de vedere instrumental nu asta e cel mai important lucru. Sectiunea ritmica si clapele de la inceputul Wainting on a Dream, tobele care sustin intreaga structura a Shouts sau panza tesuta de tobe si clape pe a doua jumatate a Xtina As I Knew Her sunt parti centrale ale intregului tablou.

Insa exista si momente in care piesele au un iz de Sonic Youth, pana la urma vorbim de unul dintre membrii trupei respective. Wainting for a Dream are armonii care par a se arcui si infloresc pe masura ce piesa avanseaza, care amintesc de Rather Ripped. Shouts se transforma intr-o nebunie care aduce a Bad Moon Rising, in timp ce faptul ca sotia lui Ranaldo, Leah Singer, canta pe melodie ii da o dinamica similara cu cea a lui Moore si Gordon. Xtina As I Knew Her, desi mult mai melodica, si-ar gasi locul pe Murray Street. Insa clipa in care Ranaldo si gasca isi fac complet de cap aduce mai degraba a Wilco: Fire Island, cu ale sale schimbari de stare/tempo si bucati care par a proveni din melodii diferite, pare mai degraba a iesi din mana lui Cline, decat a lui Ranaldo.

Ceea ce explica probabil si faptul ca, desi in mare e un album de pop melancolic, Between the Times are si un aer de folk/alt-country. Si daca una dintre fatadele Fire Island e alt-country (pentru ca mai apoi sa cada intr-un haos de solouri si tobe izbite violent), si daca izul folk se simte ca ceva distant pe restul pieselor, Stranded e cap-coada o balada alt-country, delicata si usor visatoare.

Nu ca ar fi un album perfect, desi Ranaldo e un poet publicat, e mai bine sa se ignore unele versuri de pe Between the Times, iar pentru unii albumul ar putea parea prea lipsit de indrazneala, prea conventional. Dar Between the Times and the Tides e o colectie foarte coerenta de cantece (de fapt, e greu sa nu simti cum piesele curg parca una din cealalta) care ne asigura ca, daca Sonic Youth chiar nu va mai exista, eforturile solo ale membrilor trupei vor fi la fel de satisfacatoare.

01. Waiting On A Dream
02. Off The Wall
03. Xtina As I Knew Her