Justice - Audio, Video, Disco, album

Undeva intre 2007 si prezent, Gasrpad Auge si Xavier de Rosnay au hotarat ca asa numitul French electro are nevoie de o noua fata. Au realizat ca sintetizatoarele care te duceau cu gandul la culori neon de pe albumul de debut nu mai sunt ceva nou si au hotarat ca ceva cu iz de stadium rock e mai bun. Rezultatul este al doilea album Justice, mult asteptatul Audio, Video, Disco. Numai Cross 2.0 nu este, desi imediat iti dai seama cu cine ai de-a face.

Inca de pe prima piesa, Horsepower, te loveste un sentiment de grandoare si megalomanie al unui rock progresiv, cu o orga care pare sa te banuie si un bas nervos. Cu multa nepasare pentru posibilul kitsch, Justice incapsuleaza intr-o singura melodie dramatica tone de emotie si pasiune. Este clar ca francezii nu stiu sau nu vor sa fie cumpatati. Daca tot facem o treaba, sa fie over the top. E mai mult de un simplu asalt sonic ce fac ei aici. E ca o masina care te loveste la viteza maxima. E o coloana sonora a unui film cu supereroi din anii '80.

Daca in vreun moment ai impresia ca Justice ii citeaza sonic pe The Who, Led Zeppelin, Queen sau, culmea, Bon Jovi, e pentru ca asta si fac. Nu o data simti ca te afli pe un album The Who sau ca visul lor e de a umple stadioane ca Bon Jovi. N-ai un Baba O’Railey la indemna? Poti oricand sa bagi un Newlands in loc, varianta bastardizata a muzicii The Who, in care rifful este invaluit de sintetizatoare stralucitoare, pentru ca spre sfarsit sa se transforme intr-un solo robotic. Audio, Video, Disco e practic o simfonie a chitarelor electrifiante si a solourilor (de sintetizatoare, de chiatare, de dumnezeu stie ce) care se ingramadesc pe metrul patrat. Efectiv simti ca Justice vor sa te sufoce cu conceptul de “album concept”.

Exista insa momente in care esti lasat sa respiri. Canon (interlude) e o ridicola tema medievala care functioneaza ca intro pentru Canon, cu ale lui chitari murdare si sintetizatoare metalice. Dar si asa, pauza tine doar 27 de secunde, pentru ca imediat Justice sa revina in zona rockului 80ist si a liniilor melodice care sunt atat de ridicole incat pot fi numite chiar geniale. Iar Brianvision este, desi nu o pazua per se, mult mai calm decat restul, ceva intre Italo disco si hair metal.

Audio, Video, Disco este un album cu un aer proaspat si inovativ chiar. Dar ideea e ca nu asta vrea. Vrea in schimb sa fie absurd, ridicol, sa nu fie luat in serios si este cu adevarat revigorant sa asculti un album caruia nu ii pasa ca poate sa cada prea usor in kitsch. Singurul lui dezavantaj e ca a-l asculta in propria-ti camera pare o insulta adusa nebuniei Justice.

Tracklisting
1. Horsepower
2. Civilization