Graham Coxon - A+E, album

Graham Coxon pare genul de om de care vrei sa ai grija si pe care iti este imposibil sa nu il iubesti. Pana si in plina era Britpop, cand Oasis si Blur se atacau in presa, Noel Gallagher nu a putut sa nu admita ca, in ciuda “razboiului” dintre cele doua trupe, chitaristul Blur era “in regula”. Pana si acum, la 43 de ani, Coxon are un aer de adolescent neinteles, un fel de Peter Pan care a preferat sa se tina de estetica DIY si sa inregistreze albume solo care sunt opusul incursiunilor lui Damon Albarn in lumea operei si a sunetelor venite din toate colturile lumii.

Nu ca asta l-ar face pe Coxon sa fie mai prejos. Deloc. De la lo-fi-ul primelor albume, la popul exuberant al Happiness in Magazines si la acusticul The Spinning Top, muzicianul a dovedit ca e un artist versatil si enorm de talentat. Iar A+E, al optulea material solo si cel mai bine inradacinat in experimentare, e si cel mai bun al lui de pana acum. In interviuri care au precedat albumul, Coxon a declarat ca A+E e bazat pe improvizatie si este o sansa de a face ceva pervers de trist, dar si distractiv si dansabil.

Rezultatul este un amalgam de beaturi sincopate si disonante, sunete alerte care nu te lasa in pace nici o clipa, instrumente care se duc pe teritorii ciudate, totul asezonat cu un iz de nebunie completa care reiese din melodiile cu straturi multiple construite de Coxon. Nici macar in clipa in care Coxon scrie o piesa care poate fi numita pop perfect pentru ringul de dans, nu e pop in intelegerea laica a termenului. What’ll It Take e contagios, dar calitatea asta nu vine din conventional, ci din contra, din felul in care beatul electro se suprapune peste feedbackul de chitara ca un tarait si vocea lui Coxon care repeta, sarcastic, “What’ll it take to make you people dance?”.

Aflat de unul singur in studio (el canta la toate instrumentele de pe album), Coxon a uitat de orice bariera stilistica si a trecut prin diverse genuri. Cand creeaza peisaje urbane prin intermendiul krautrockului (City Hall cu a sa urgenta si bas insistent), cand pare distant datorita aromei de industrial (The Truth a carui atmosfera apasatoare vine ca un ciocan in mijlocul albumului), cand se joaca cu influente thrash pop (Seven Naked Valleys si a sa sectiune ritmica). Iar chitarele sunt mai mereu abrazive, ca niste vartejuri care te prind in interiorul lor, unghilare si pline de viata.

Dar exact cand crezi ca ai vazut tot ce era de vazut, ca nu mai are ce sa faca dupa o piesa zvapaiata si cu chitare punk ca Running for Your Life, un fel de anti-imn pentru toti cei care au fost vreodata dati la o parte pentru ca sunt altfel (“We don’t like your hair or your attitude”), Coxon vine cu o piesa amenintatoare care aduce a Can (Knife in the Cast) si o alta acustica si usor country (Oh, Yeh Yeh)

Unitatea albumului este data de versuri. A+E e viziunea lui Coxon privind viata moderna si hedonismul tipic britanic pe care el nu il intelege. Asa cum pana acum a jucat rolul adolescentului neinteles, lui Coxon ii este inca greu sa intelegea pasiunile multora. Meet+Drink+Pollinate, cu a sa voce distorsionata, se foloseste de beaturi krautrock pentru a evidentia cat de depresiv e ritualul social de a iesi in weekend, in club pentru a te imbata si prinde ceva practicat de multi (drink, shag, sleep, repeat). Pana si popularitatea Britpopului pare a-l lasa nedumerit pe Coxon, asa cum spune pe Advice: “I’d write a new song when I was touring, man it was no fun, totally boring”.

Poate ca, in ultimii cativa ani, Damon Albarn pare a fi adevaratul geniu al Britpopului, cu operele scrise de el si toate proiectele in care este implicat. Dar Albarn e si mult mai vizibil in comparatie cu Coxon, un om mult mai tacut. Si, desi nu se pare a face prea mult tam-tam, chitaristul Blur reuseste sa ne farmece pe toti, ca de fiecare data.

1. Advice
2. City Hall
3. What'll It Take