Errors - Have Some Faith in Magic, album

Etichetati ca post-rock mai mult datorita faptului ca vin din Glasgow si sunt semnati la casa de discuri a unei alte trupe din orasul scotian, Mogwai, Errors au fost intotdeauna mai interesati de a aduce math-rockul pe ringul de dans, de a umple spatiul dintre lumina intima a dormitorului si neoanele barurilor. Lunile care au precedat lansarea celui de-al treilea album al formatiei, Have Some Faith in Magic, anuntau o tentativa a scotienilor de a trece in lumea popului si includerea unui nou element in muzica lor, vocea.

Si unde este evident ca Errors au adaugat si parti vocale, expeditia in taramul popului (si implicit al topurilor) nu se regaseste in planurile de viitor ale celor patru. Si asta tocmai datorita vocii care, desi adauga un plus de umanitate muzicii Errors, dandu-le un iz de Kraftwerk in viziunea Foals, este folosita stric ca un instrument, undeva adanc in mix, puternic distorsionata si acoperita de efecte, rostiind cuvinte greu de descifrat. In momentele in care poti sa spui cu adevarat ca vocea se simte cel mai bine (Blank Media si Earthscore), ia forma unui cantec gregorian care ii duce pe Errors intr-o zona si mai indepratata de orice ar putea fi catalogat drept pop.

Dar pana sa ajungi la voce, partile de instrumental au grija sa spulbere orice zvon despre cum Errors s-au reprofilat spre pop. Prima melodie, Tusk, iti da impresia ca scotienii s-au hotarat sa ii urmeze pe Justice, riffuri sclipitoare de prog-rock combinandu-se cu sintetizatoare exact cu iz de disco pentru a creea ceva complet futuristic si nemaiauzit. De fapt, orice influenta, orice trupa pe care Errors par a o cita, fie si numai printr-o nota, se combina cu altceva, iar rezultatul este un sunet care stii ca poate fi facut numai de Errors. Pe scurt, cu Have Some Faith in Magic, Errors si-au definit cu exactitate propria nisa.

Daca inceputul o ia pe urmele Justice, restul este construit ca un tribut adus Add N To (X). Tribut pentru ca, spre deosebire de Add N To (X), Errors nu folosesc numai sintetizatoare si pentru ca nu recreaza atat sunetul regretatei trupe londoneze, cat aura din jurul melodiilor. Se simte pe The Knock cu ale sale sunete parca iesit dintr-un joc video si chitare complexe si se simte pe Earthscore, cu al sau sunet grandios, venit parca din alta lume, sustinut de tobele agresive si duelul dintre sintetizatoare.

Prin complexitatea pieselor, prin felul in care diverse elemente se intretaie (ca sunetele industriale dezolante si sintetizatoarele opulente pe Pleasure Palace sau clopotele si harpele efemere si clapele pline de energie de pe Barton Spring), muzica Errors capata dramatism si face imposibila orice incercare de a ii eticheta ca orice, cu atat mai putin post-rock. Have Some Faith in Magic, desi nu atat de imediat ca precedentele materiale, transcende orice granite de gen si nu suna ca nimic din ce s-a mai facut pana acum. Daca suna a ceva, acel ceva e o trupa care si-a descoperit in sfarsit locul in muzica.

01. Tusk
02. Magna Encarta
03. Blank Media