David Lynch - Crazy Clown Time, album

David Lynch nu e doar un regizor. E un fel de om al Renasterii. Pe langa munca din domeniul filmului, mai e si pictor, e pasionat de meditatia transcendentala (va invitam sa aruncati un ochi peste cartea lui “Cum sa prinzi pestele cel mare”) si cafea si, mai nou, muzician. Cine a spus ca 65 nu e o varsta potrivita pentru a scoate un album de debut? In cazul de fata, Crazy Clown Time (un titlu in concordanta perfecta cu restul operei lui Lynch).

Desigur, nu e prima data cand Lynch isi baga degetele in lumea muzicii. Pentru filmul sau din 2007, Inland Empire, regizorul, ajutat de compozitorul Krzysztof Penderecki, a inregistrat doua piese, Ghost Of Love si Walkin’ on the Sky. Iar in 2010, a colaborat cu Danger Mouse si Sparklehorse la albumul Dark Night Of The Soul. Tot anul trecut, pentru a testa parca terenul, a scos dublul single Good Day Today/ I Know. Doua bucati electro-pop, una mai glitchy si cu parti vocale distorsionate, una mai atmosferica si mai in ton cu restul albumului pe care se si regasesc cele doua.

Fiind un regizor, si nu orice regizor, ci unul care sta cu picioatele bine infipte in constiinta colectiva, punct de referinta pentru destui cinefili, este evident ca se vor face paralele intre filmele lui Lynch si album. Sunetele pe care le foloseste, texturile melodiilor, felul in care isi scrie muzica vin, logic, din acelasi loc ca deja-mentionatul Inland Empire, ca Mulholland Drive sau ca Lost Highway (la care te duci cu gandul instant cand auzi intro-ul Pinky’s Dream). Cu alte cuvinte, sunt ambigue, engimatice, cu mult spatiu lasat pentru interpretare si stranii.

Desi nu ca anumite scene din Eraserhead, momente de pe album iti raman parca intiparite in minte. Sunt clipe in care nimic nu pare a se intampla, in afara de o adunare a tensiunii, un pian uber-dramatic, o reverberatie. E vocea lui Lynch de pe Strange and Unproductive Things, o meditatie de sapte minute si jumatate, voce distorsionata prin intermediul vocoder-ului. E chitara ale carei riffuri te duc cu gandul la coloana sonora a Lost Highway, la sunetele intunecate, care te nelinistesc si care creeaza o atmosfera densa, ca intr-o cafenea plina de fum. De fapt, trebuie punctat ca Lynch, poate nu un chitarist extrem de talentat, isi construieste melodiile cu grija si stie cum sa intoarca un sunet pentru a da culoare piesei si a schimba tonalitatea.

Sigur, nu e un album usor de digerat sau accesibil. Nu ar avea cum, avand in vedere ca este facut de un om a carei opera este atat de tulburatoare. De aici si faptul ca reactia ascultatorului va depinde, pana la urma, de sentimentele pe care le are in general pentru munca lui Lynch. Crazy Clown Time, cu alte sale sintetizatoare calde, distorsionari de voce sau chitara ametitoare si melodicitate stranie, poate sa alieneze usor ascultatorul normal, dar va fi cu siguranta un deliciu pentru orice admirator al lui Lynch.

DAVID-LYNCH-CRAZY-CLOWN-TIME.jpgTrack list:

1. Pinky’s Dream
2. Good Day Today