Crystal Stilts - Radiant Door, EP

Cu radacini in Manchesterul inceputului de ani '80 si garage rockul anilor '60, Crystal Slilts au fost comparati, nu o data, cu Joy Division si Interpol, mai ales datorita vocii lui Brad Hargett, o voce adanca care iti patrunde in oase si da melodiei cu accente de psihedelica a la Velvet Underground un aer sumbru, indispus si melancolic. Cel de-al doilea album al trupei, In Love With Oblivion, lansat in prima parte a anului, le-a sedimentat pozitia ca una dintre cele mai bune trupe de noise-psych-pop ale momentului. EP-ul Radiant Door vine ca o confirmare a acestui lucru, ca un ecou pentru album.

Psihedelica stranie si atmosfera densa sunt inlocuite de texturi cu mai multe accente pop, mai upbeat si mai potrivite pentru o dupa-amiaza calda. In locul Velvet Underground, Crystal Stilts isi trag seva mai degraba din garage popul compilatiilor 60iste Nuggets si o spun de pe prima piesa din cele cinci, poate si cea mai buna, Dark Eyes. Un drone pop colorat in care clapele sunt mult mai pronuntate, un anumit iz de girl group din anii '60 isi face simtita prezenta in fundal, iar chitara clara aduce mai degraba a The Kinks.

Deja o trupa care punea multa valoare pe orga, esentiala in muzica lor, desi stearsa, Crystal Stilts aduc acest instrument mult mai aproape de suprfata, iar chitara se da putin mai in spate. Radiant Door, desi tipica pentru sunetul trupei, desi chuitara intarziata a lui JB Townsend conduce restul instrumentelor, aduce in primplan o orga sclipitoare, cristalina care fac piesa nu asa de apasatoare ca precedentele melodii scrise de formatie. In acelasi timp, Still As The Night, cover dupa un cantec scris de Lee Hazlewood, pe care Hargett suna ca un crooner dintr-un salon din Vestul salbatic, are un sunet mult mai inchegat tocmai datorita clapelor.

Still As The Night nu e singurul cover de pe EP. Imediat vine Low Profile, dupa melodia celor de la The Blue Orchids. Trupa din Manchester formata din fosti membri The Fall, The Blue Orchids au un sunet care se pliaza perfect pe estetica Crystal Stilts, asa ca varinta de pe Radiant Door nu se indeparteaza mult de original, desi vocea monotona si parca acoperita de ceata a lui Hargett o duce intr-o zona si mai intunecata. De abia la finalul EP-ului, pe Frost Inside The Asylums, un fel de balada psihedelica, Crystal Stilts se intorc la vechea inspiratie, Velvet Underground: chitara si tobele de pe melodie aduc aminte de All Tomorrow’s Parties.

Radiant Door poate nu o sa le aduca ascultatori noi si nici nu este o evolutie evidenta, desi trupa se joaca cu noi elemente, experimenteaza prin introducerea a unor clape mult mai pronuntate si a unor influentele pop. Este doar o mana de melodii care arata ca Crystal Stilts isi merita laudele primite pentru In Love With Oblivion si care cu siguranta vor bucura fanii.

Tracklisting

01. Dark Eyes
02. Radiant Door