Cloud Nothings - Attack On Memory, album

Attack On Memory e incercarea lui Dylan Baldi sa te faca sa iti schimbi parerea despre Cloud Nothings. Inca de la titlu e o declaratie prin care omul din spatele trupei americane iti spune ca ceea ce face el nu trebuie vazut ca o simpla revizitare a trecutului. Ironia se simte usor. In ciuda faptului ca Baldi nu isi doreste sa fie perceput ca un revitalist, el asta si este. Doar ca, la fel ca alte trupe de gen (Male Bonding), Attack On Memory si Cloud Nothings traiesc intr-un fel de univers paralel, unul in care  pop-punkul 90ist nu e un faux-pas in lumea indie si in care Green Day sunt reinventati ca un fel de titani ai noise rockului.

Attack On Memory este cu atat mai mult un album de 90s revival cu cat omul care l-a produs este chiar Steve Fucking Albini. Simpla mentionare a numelui te face sa simti nevoia sa iti cumperi o camasa cadrilata si o pereche de blugi rupti. Dar mana lui Albini se simte nu numai prin setarea clara a unei perioade pe care albumul o idealizeaza. Attack On Memory e primul material pe care Baldi si compania renunta la estetica lo-fi, pe care sunetul e mai clar, chitarele abrazive se aud infinit mai bine (semn distinctiv al lui Albini).

Baldi are un talent nativ de a scrie piese traditionale pop, care raman in minte ascultatorului, iar aerul slefuit pe care il da productia le face sa fie si mai contagioase. Ajuta enorm si faptul ca, pentru prima data de la debutul din 2009 al trupei, Bladi nu mai e singurul care se ocupa de scrisul melodiilor. Ceea ce a pornit ca proiectul unui om, cu cateva piese inregistrate intr-un subsol si o trupa “angajata”, e acum o trupa in adevaratul sens al cuvantului, in care fiecare membru contribuie la procesul creativ.

Se simte in felul in care elementele pieselor se combina mai usor, in care tobele nu mai sunt acolo doar pentru a sustine linia melodica, in care partea vocala e mult mai usor de auzit in mix, in care chitara invata si ea sa paseasca pe noi teritorii. Si asta fara a renunta complet la structura clasica si bubblegum popul cu iz de Blink 182 care i-a facut pe critici sa ii acorde atentie.

Prima melodie scoasa de pe album, No Future/No Past, e undeva intre In Utero si The Bends, intre Nirvana si Radiohead, mult mai viscerala decat tot ce a facut Baldi pana acum. Dar, desi este si prima piesa de pe material, nu seteaza atmosfera. Baldi si trupa nu raman intr-un singur loc. Wasted Days, cel mai lung cantec inregistrat vreodata de de Cloud Nothings, e atat de mult indatorat Green Day (in prima jumatate), cu ale sale tobe furtunoase, cat este unor Sonic Youth (in a doua jumatate), cu ale sale  chitare aproape psihedelice si jamming ametitor. Este melodia care va primi cea mai multa atentie din partea oricui care asculta albumul, asta si pentru ca este cea care declara sus si tare maturitatea trupei, dorinta de a evolua, intentia de a deveni o formatie serioasa.

Acelasi lucru il face si intrumentalul Separation, un atac dublu al tobelor si al chitarei. Dar sunetele unghiulare, austere, amenintatoare, apasatoare ale unui No Sentiment, de exemplu, sunt contrabalansate de Stay Useless sau Cut You, cu ale lor structuri pop, bucati care aduc in primplan, in lumea indieului, idea de rocking out fara a pune prea multe intrebari.

Attack On Memory este in esenta un album care-i va linisti pe cei care au crescut cu trupe de post-hardcore/proto-post-rock gen Slint, ca acest tip de sunet se alfa in maini bune, ca nu totul se rezuma la o simpla copiere ale unor note, ca exista oameni care inca mai cred cu pasiune in astfel de texturi. Dar este si un album care incearca (si reuseste) sa elimine sentimentul de balzare si lipsa de implicare din randul unei noi generatii. Fara pretentii si numai bun de un mosh-pit.

1. No Future/No Past
2. Wasted Days
3. Fall In