Andrew Bird - Break It Yourself, album

"My songwriting is true to how I am as a person, and I am not often that direct" spunea Andrew Bird intr-un documentar din 2009. Muzica lui e intotdeauna obtuza, greu de patruns. Unde melodiile sunt dulci, versurile sunt intestate de metafore si abstracte. La 38 de ani, ar trebui sa fie deja parte a aristocratiei indie si cu un picior bine infipt in mainstream, dar felul in care se arunca, fix cand te astepti mai putin, pe teritorii necunoscute il face pe Bird sa astepte inca un breakthrough in ciuda calitatii constante a muzicii sale. Breakthrough care ar putea veni cu cel de-al saptelea lui album, Break It Yourself.

Si asta pentru ca, desi asta ar fi parut ciudat acum cativa ani, Bird a invatat sa fie direct, iar faptul ca restul muzicienilor care il accompaniaza au contribuit la album e vizibil instant. De la melodii la versuri, Break It Yourself e cel mai accesibil, cel mai putin ermetic material scris de Bird vreodata. In loc sa se ascunda in spatele unor metafore care te fac sa iti petreci ore incercand sa le intelegi sau jocuri de cuvinte care sa iti inoade limba, iti pune orice emotie pe tava. “I can’t see the sense in us breaking up at all” e un Bird complet onest, ceva complet nou pentru muzician. Si tocmai pentru ca e asa direct, iti este mult mai usor sa relationezi cu Bird, iar muzica ajunge sa transmita si mai multa emotie.

Unde cele mai recente materiale semnate de Bird sunt inca undeva in mintea lui, niciodata complet externalizate, Break It Yourself ti se baga sub piele si te pune sa canti cu Bird cuvintele. Eyeoneye, cu al ei iz de Morrissey, e poate cea mai contagioasa piesa de pe intreg albumul, dar nici balada delicata Lusitania, un duet cu Annie Clark (St. Vincent) sau Near Death Experience, o piesa insorita si prietenoasa, in ciuda titlului, nu sunt mai prejos. Danse Carribe te farmeca imediat, usoara ca o briza de vara, iar vioara de pe Desparation Breeds, cu al ei crescendo, e incredibil de linistitoare.

Bird construieste aici, prin cele 14 cantece, o naratiune liniara, uita de orice ar putea fi abstract si, de acea, Break It Yourself e un album mai satisfacator si care, in acelasi timp, iti cere mai multa atentie. In locul unor rupturi evidente, Bird alege sa fie subtil. La o prima ascultare, noile melodii pot parea sarace in comparatie cu ce a compus Bird pana acum. Dar pe masura ce te scufunzi in lumea pieselor, e evident ca o mare de influente si nuante se contopesc pentru a creea ceva specific muzicii lui Bird si fac din fiecare minut al pieselor ceva delicious. Break It Yourself nu isi anunta venirea galagios sau cu vreo explozie, dar asta il face si mai demn de cat mai mult ascultari.

01. Desperation Breeds
02. Polynation
03. Danse Carribe