Album - Ray Manzarek & Roy Rogers, Translucent Blues (2011)

Il mai ascult cateodata pe Ray Manzarek atunci cand mi se face dor de Doors. O sa ziceti ca Doors a murit odata cu Morrison, dar pe langa sufletul de poet al lui Jim, trupa era tinuta la un loc de suflul de compozitor al lui Krieger (chitara) si de cel practic si stabil al lui Manzarek (clape), care i-au supravietuit, inclusiv muzical, chiar daca, asa cum se intampla de atatea ori, fara succesul grupului original.

La 40 de ani dupa moartea lui Morrison, colegul sau Ray Manzarek, azi in varsta de 72 de ani, inca mai canta si compune, cu succes. A inceput in ultimii ani o colaborare muzicala cu chitaristul Roy Rogers si au scos deja doua materiale impreuna - primul in 2008, Ballads Before The Rain, al doilea in 2011, Translucent Blues, care a ajuns acum cateva saptamani pe locul I in Top 50 Roots Rock.

Translucent Blues e un album care combina fericit mai multe stiluri - blues (cu multe influente), rock (blues rock, roots rock), jazz, iar rezultatul rezoneaza adesea a Doors, cam cum ar fi sunat ei poate in anii '80. Vocile celor doi, Manzarek si Rogers, mai degraba compozitori si instrumentisti decat vocalisti, se potrivesc bine cu instrumentatia predominanta de blues in care intervine frecvent (de gustibus, mie mi se pare ca prea frecvent) un saxofon.

.

Deliciul il fac insa, pentru cei ramasi cu gandul in epoca Doors, clapele lui Manzarek, rezonand a sfarsit de deceniu 7, sonoritate cu care se joaca pe indelete in instrumentala An Organ, A Guitar and a Chicken Wing si care joaca rolul principal si in Game of Skill sau Hurricane. Aceasta din urma este printre preferatele noastre, ca de altfel toata piesele ceva mai ancorate in swamp si delta blues: Fives and Ones, New Dodge City Blues, These Hits Just Keep On Comin' sau Blues in My Shoes.

Desi ancorat in blues-urile jumatatii de secol 20, albumul Translucent Blues este o incursiune binevenita intr-o epoca si perioada muzicala care pare si acum inepuizabila. Sustinut instrumental si vocal de Roy Rogers (chitara) si de Ray Manzarek (pian, orga), avandu-i alaturi si pe George Brooks la saxofon, Steve Evans la bass si Kevin Hayes la tobe, albumul mai beneficiaza si de aportul a cativa scriitori contemporani pentru versuri. Spre exemplu, Hurricane este scris de poetul si muzicianul Jim Carroll, Warren Zevon (cantaret, catautor) a fost autorul River of Madness si Kick este de Michael McClure (poet beatnick prieten al lui Morrison, pe care de altfel l-a si ajutat sa isi promoveze poeziile).

translucent blues
Translucent Blues

1. Hurricane