Album: Massive Attack - Heligoland

Dupa sapte ani de asteptare, timp in care am intors pe toate fetele ultimul album Massive Attack, 100th Window, dupa foarte multe promisiuni superbe, cum ar fi Live With Me si dupa un antologic best of  Collected, 3D si Daddy G s-au indurat si au lansat in sfarsit Heligoland. Initial se zvonea ca albumul se va numi Hell Ego Land, insa zvonurile nu s-au adeverit, desi au nimerit pe-aproape, din punct de vedere fonetic. Daca va intrebati ce minunatie mai e si acest cuvant, Heligoland este numele unui arhipelag de insule din Marea Nordului, singurele insule pe care le detine Germania, iar pe langa germani, pe aceste insule mai locuiesc si comunitati de frizoni. Inainte se mai numeau si Heyligeland care in frizona insemna "pamant sfant" si erau asociate zeului Forseti din mitologia nordica - al justitiei, pacii si adevarului. Cel mai probabil asta ar fi explicatia titlului noului album Massive Attack

Dupa o ascultare cap-coada, dintr-o rasuflare, Heligoland pare o continuare a lui 100th Window. Exista foarte multe asemanari cu albumul modelat de 3D, atat de atmosfera, cat si de compozitie. Pe Rush Minute si Atlas Air 3D ne sopteste versurile in ureche intocmai ca pe Future Proof si Small Time Shoot Away. Toate cele 10 piese care compun albumul sunt fie minimaliste, fie construite din tot felul de orchestratii de sunete electronice ciudate, care se umfla, se rostogolesc sau aluneca printre voci, iar acestea murmura si soptesc niste versuri ce par sa transmita cine stie ce mesaje secrete.

2 1
Track Listing:
Pray for Rain (vocals: Tunde Adebimpe)
Babel (vocals: Martina Topley-Bird)
Splitting the Atom (vocals: Grant Marshall, Horace Andy and Robert Del Naja)
Girl I Love You (vocals: Horace Andy)
Psyche (vocals: Martina Topley-Bird)
Flat of the Blade (vocals: Guy Garvey)
Paradise Circus (vocals: Hope Sandoval)
Rush Minute (vocals: Robert Del Naja)
Saturday Come Slow (vocals: Damon Albarn)
Atlas Air (vocals: Robert Del Naja)

Atmosfera e, ca si pe 100th Windows, intunecata si misterioasa, dar fascinanta. Fara vocile armonioase a Martinei Topley-Bird pe Babel sau Psyche (care aduce aminte de Fever Ray), a lui Horace Andy pe Girl I Love You sau a lui Hope Sandoval pe Paradise Circus, Heligoland ar putea aluneca inspre sinistru si ostil, inspre un Hell Ego Land.

Prezenta lui Daddy G pe album nu se face simtita decat pe Splitting the Atom, dar vocea lui soptind ragusit si jos: "Its getting colder outside/ Your rented space/ They shadow box and they/ Paper chase/ It never stops/ And we'll never learn/ No hope without dope/ The jobless return/ The bankers have bailed/ The mighty retreat" iti ramane pe piele pe tot parcursul albumului. Pacat ca nu este folosit mai mult. In orice caz, il poti ghici pe Daddy G si in spatele altor piese fara ca acesta sa trebuieasca sa iasa in fata microfonului. Pray for Rain ii poarta cum nu se poate mai bine amprenta, la fel si Flat of the Blade.

Daca pentru a compensa oarecum lipsa lui Daddy G de pe 100th Window, 3D l-a folosit pe Horace Andy, vocea "androgina", cu un falset superb (folosit de fapt pe mai toate albumele MA), se pare ca nici pe acest album nu s-a putut desparti de el (si bine a facut). Este clar ca in jurul lui Horace incepe sa se contureze din ce in ce mai mult un viitor statut de al treilea membru Massive Attack - Girl I Love You este minunata si iti face pofta sa-l reasculti si pe bunatatile de acum sapte ani, Everywhen si Name Taken sau pe si mai vechea One Love.

Martina Topley-Bird suna excelent, insa Hope Sandoval pe Paradise Circus (una dintre cele mai frumoase piese de pe intregul album) o lasa mult in urma. Cine s-ar fi gandit ca o piesa compusa din trei clape de pian, cateva batai din palme si o voce melancolica care canta: "Oh, well the devil makes us sin/ But we like it when we're spinning in his grip" poate avea un efect atat de puternic, atat de addictive.

Al cincilea album Massive Atack confirma din nou ca nimeni nu ii poate da jos din varful trip-hopului (gen pe care l-au si inventat) si ca pelerina si coroana lor formata din cuvinte precum mesmerizant, hipnotic, narcotic, misterios, intunecat, massive inca rezista intr-un regat numit Heligoland si sunt departe de ultimul atac.

Massive Attack pe Wikipedia
Massive Attack pe MySpace
Site-ul oficial Massive Attack