17 Hippies, Phantom Songs (2011)

Am pus urechea prima oara pe 17 Hippies acum vreo luna si de atunci n-am mai luat-o de pe ei. Era o piesa ciudata, dar ciudata rau, tipul acela de constructie muzicala ghiveci, in care se pun in aceeasi oala 5 inspiratii, ritmuri si laitmotive si iese un cantec in care fiecare ingredient ia gustul celui de alaturi si nu mai stii unde sa pui muzica pe harta.

Biese Bouwe se numea piesa, si suna cam asa:

Poate trageati cu urechea la trompeta aia cu sonoritate romaneasca si n-ati inteles bine versurile. Zice asa: Biese Bouwe bebele blus, weil se hald su soi. Biese Bouwe gi ned ham, weil deham wad die Madam, blus ned ham, weil deham wad die Madam. Poate v-a sunat arabeste. Poate v-a sunat albanezeste, poate sarbeste, poate balcaniceste. Versurile sunt in dialectul german din Hesse, iar muzica e o adaptare a unui cantecel albanez despre baietii rai (biese bouwe) din sat.

Piesa face parte de pe albumul Phantom Songs (2011), care este si recomandarea noastra de azi.

Din 13 piese niciuna nu seamana cu alta. Albumul este trilingv, cantat in germana (plus dialectul de mai sus), engleza si franceza. Fiecare stil muzical cu limba lui. Nu poti avea influente country (The Train, Gimme Dat Harp Boy) in germana. Nu poti canta chanson francais de dragoste (Ton etrangere, Moi) in engleza.

Si totusi, pe langa acestea, mai sunt si indescriptibilele strutocamile de tipul Blumen in Glas, care este un chanson cantat in germana la banjo, cu inflexiuni chinezesti din coarde de erhu si trompete din anii '20. Sau instrumentalul Singapore care ar pune pe jaratic si pe cel mai putin dansator urs. Da, tot la ursarie am ajuns, pentru ca 17 Hippies nu se pot abtine sa nu scape cand nu te astepti niste instrumentatii luate de la mama lor de acasa, din lunca Dunarii, cu alamuri, viori de taraf si tambal.

Gasiti atat Singaporele, cat si restul albumului Phantom Songs si multe alte albume de-ale lor (live si de studio - vreo 10, in total) pe pagina de MySpace 17 Hippies, unde veti putea asculta tot universul fascinant al orchestrei lor internationale, in care sunt puse alaturi acordeonul si cimpoiul, baglamaua si violoncelul, bouzoukiul si ukulelele, trompetele si mandolinele, tobele turcesti si instrumentele cu coarde chinezesti. O sa recunoasteti acolo piese de inspiratie evidenta romaneasca - Arcanul, Sirba - alaturi de valsuri nemtesti si unguresti, cantece turcesti, dansuri evreiesti si rusesti.

Musai sa ii ascultati, deci. Fac un balkan party cu musafiri din orient express care da clasa si Al Jawalei si de departe chiar si balcanicilor. Speram sa avem ocazia sa ii vedem vreodata si in concert pe meleagurile inspiratiei lor. Dar nu in club, ci undeva in aer liber, ca oricum nu incap pe nici o scena (nu-s chiar 17, dar pe aproape). Balkanik Festival, se aude? :)

Va lasam cu inca doua piese 17 Hippies, mai vechi, ca youtube-ul nu e prea darnic cu cele noi -  Marlene si Uz, ultima fiind inca o mostra saltareata de balcanism, turcism... si sudhessisch.

.

17 hippies phantom songs