Luigi Gageos, directorul EUROPAfest, despre Bucharest International Jazz Competition 2015 - event-ul care transforma orasul in capitala mondiala a jazz-ului

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

Bucharest International Jazz Competition 2015 este de 9 ani in Romania si face parte din cadrul EUROPAfest, fiind cotat de BBC intre primele 3 concursuri de jazz din Europa.

Evenimentul are loc la Bucuresti, in perioada 16-23 mai, si sub sloganul "100% jazz and more" invita publicul la seri memorabile cu jazz de calitate, ritmuri originale, idei indraznete si combinatii surprinzatoare.

Participantii vor transforma orasul in capitala mondiala a jazz-ului, iar strainii din afara granitelor au sanse sa auda numai de bine despre Romania.

Vom avea partea de o saptamana dedicata jazz-ului, concertelor, workshopuri-lor si jam sessions animate de artisti de pe 4 continente, cu backgrounduri culturale diferite, care se lupta pe scena pentru castigarea Marelui Premiu.

Bucharest International Jazz Competition 2015 e un eveniment unic in Bucuresti, dedicat atat pasionatilor de acest gen muzical, cat si iubitorilor de muzica buna.

Noi ne-am dorit sa aflam mai multe despre acest show, asa ca am stat de vorba cu Luigi Gageos, directorul EUROPAfest, despre tot ceea ce inseamna o astfel de competitie.

6

Merita toata atentia noastra si speram sa ne vedem acolo. Pana atunci, va lasam sa cunoasteti mai bine evenimentul, prin vorbele domnului Gageos.

Bucharest International Jazz Competition – sunt 9 ani de la debut, cum a evoluat festivalul de-a lungul anilor?

LG: Bucharest International Jazz Competition este un eveniment care face parte din agenda EUROPAfest de acum 9 ani si se poate spune ca a avut o evolutie fulminanta.

Si afirm acest lucru fara niciun fel de exagerare. Oricine cu abilitati comune de navigare online poate vedea din oricare colt al Europei si din Statele Unite ca Bucharest International Jazz Competition este la ora actuala cel mai vizibil eveniment muzical din Romania.

O spun extrem de informat, iar pentru cei care au nevoie le stam la dispozitie cu date in acest sens. Asa ca, pentru noi este o multumire de neegalat faptul ca un produs pe care il lansezi acum 9 ani ajunge dupa numai 6-7 ani in aceasta pozitie.

Ce sa ne asteptam la editia din 2015?

LG: Editia din 2015 are in Semifinala 15 band-uri din 15 tari. Parca putin rimeaza 2015, 15 trupe, 15 tari.

Ideea in sine este ca aproape fiecare proiect este special si sunt sigur ca va fi extrem de greu pentru membrii juriului sa aleaga cele 3-4 trupe care sa acceada in Finala si asta pentru ca sunt cel putin 7-8 proiecte de jazz de top. Eu nu as vrea sa fiu in pielea lor.

1

Debutul de pe 16 mai va aduce trupe de pe 4 continente, iar Bucurestiul devine capitala mondiala a jazz-ului – ce inseamna mai exact acest lucru?

LG: In momentul in care ai band-uri care acopera 15 tari din Europa, Statele Unite, Asia, Australia si cand acesti muzicieni se afla la Bucuresti pe o perioada destul de lunga pentru un eveniment - 7 zile de jazz, normal ca Bucurestiul devine un punct mondial de interes al jazz-ului.

Publicul jazz-ului isi mareste numarul de la an la an si asta pentru ca cei care ajung pentru prima data la un astfel de festival raman fascinati de lumea jazz-ului.

Este publicul roman unul atras de jazz?

LG: Da, publicul roman este atras de jazz. Din pacate nu toti sunt constienti de acest lucru.

M-am trezit chiar si cu prieteni care intrand pe site si ascultand piese ale trupelor prezente ma intrebau: "Dar acesta este jazz?" "Dar asta imi place. Cum sa nu?"

Eu cred ca romanul care vrea ceva diferit in viata lui alege si jazz-ul.

3

Care ar fi definitia jazz-ului in opinia dvs?

LG: Pe cat este de simpla, pe atat este de dificila aceasta definitie. Eu am avut privilegiul sa fiu managerul proiectului european PROMSJazz &Classic, realizat atat cu muzicieni de clasic, cat si de jazz. Individual, cu grupurile de clasic si jazz am lucrat foarte bine.

Problema a intervenit cand am incercat si am reusit cu mare greutate sa ii aduc sa cante impreuna, pentru ca sunt mentalitati total diferite.

Pe cat este muzica clasica, inca din vremurile de inceput ale muzicii notate, clara, cu lucruri extrem de precise, pe atat este de diferit jazz-ul. In acest context jazz-ul inseamna o libertatea de exprimare pe care o ai ca artist si care poate fi identica poate o singura data in viata.

Faci lucruri similar, dar niciodata nu mai ajungi sa o faci identic. De aici si ideea de jazz, de jam session, de mentalitatea si spiritul muzicianului de jazz.

Exista un anumit tip de oameni care asculta jazz? Este o muzica pe care invatam sa o iubim sau trebuie sa fie dragoste la prima ascultare?

LG: Eu cred ca asa cum exista oamenii care consuma alte genuri muzicale, cum ar fi muzica traditionala, muzica rock, muzica clasica, sunt si oameni care asculta jazz, acestia din urma putand fi descrisi ca oameni care vad complexitatea vietii, cu bune si cu rele.

Cateodata poate nu sunt chiar atat de doritori de a fi 100% cu picioarele pe pamant, pentru ca nu intotdeauna viata lor pe pamant este foarte atragatoare, dar oamenii care asculta jazz pun mare accent pe calitatea vietii.

Nu ca nu as fi un consumator de bere, dar sunt sigur ca diferența dintre un alt gen muzical si un iubitor de jazz este ca acea diferenta intre consumatorul de bere si cel de vin. Si de aici cred ca se pot trage toate celelalte concluzii.

2

Cat de greu este sa organizezi un astfel de festival in Romania? Este profitabil?

LG: As raspunde simplu. Cat de greu este sa organizezi un astfel de festival in Romania? FOARTE GREU.

Este profitabil? NU.

Dar am sa mai adaug si cateva informatii. Este extrem de greu si o spun ca un om care are 22 de ani de organizare a unui festival de prima liga in Romania, un festival care intotdeauna a tintit performanta si care s-a aflat in primele trei pozitii sau chiar pe locul intai.

Un alt eveniment din cadrul EUROPAfest, Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti, este, de departe, no.1 in Romania avand o diferenta dubla ca prezenta si calitate fata de numarul 2 din acest domeniu.

Este foarte greu in Romania sa ai un mod de management predictibil. In 22 de ani parca m-am nascut de 22 de ori pentru ca de fiecare data aproape o luam de la inceput, iar lucrul acesta este dezarmant, extrem de dificil.

Normal ca s-au adaugat laurii profesionali, mai ales cei externi. Lumea vine foarte mult inspre noi, BBC-ul ne considera una dintre primele 3 competitii de jazz din lume.

Asa ca, motivatia noastra, daca vorbim de profitabil financiar - NU, daca vorbim de profitabil profesional- in cea mai mare parte da. Deci, intrebarea care se pune pana la urma este ce alegi in viata, ce vrei si pe ce sa pui accent.

5
Natalie Cole in Romania alaturi de Luigi Gageos

EUROPAfest sarbatoreste 22 de ani – care sunt elementele prin care acest festival a reusit sa creeze o imagine pozitiva a Romaniei peste hotare?

LG: Faptul ca acest eveniment este promovat in peste 60 de tari pe munca si pe bani privati si in general putini, pe care ii obtinem, faptul ca la o simpla cautare online te lovești imediat de aceste evenimente avand in dreptul lor Bucharest Internațional Jazz Competition, EUROPAfest, Jeunesses International Music Competition Dinu Lipatti, nu fac decat sa spuna ca si in Romania se intampla lucruri frumoase.

Asa cum am declarat-o de atatea ori, as vrea ca si presa sa arate din ce in ce mai mult ca si in Romania se intampla lucruri frumoase si pozitive. Am cunoscut foarte multi oameni care voiau sa vina in Romania si credeau ca aici avem probleme existentiale majore si au ramas uimiti sa vada cum functioneaza lucrurile.

Numai anul acesta vin artisti si pe langa ei spectatori din peste 45 de tari. In acest context, nu cred ca am fi avut aceasta prezenta masiva internationala daca nu am fi castigat ca imagine, ca integritate si ca discurs pozitiv al Romaniei.

Ce inseamna EUROPAfest? Cum se va schimba mai concret Bucurestiul in perioada 14-23 mai?

LG: EUROPAfest, nu de azi, nu de ieri schimba pentru cateva zile perceptia in Bucuresti. Atmosfera si ceea ce se intampla in cadrul EUROPAfest multiplicat face ca lucrurile sa se simta mai puternic in Bucuresti.

Noi, in cadrul EUROPAfest, atat in Bucuresti cat si in Sibiu, avem aproape in fiecare seara minimum 3 evenimente, iar in timpul zilei se desfasoara cel mai mare concurs de muzica clasica din Romania, cel mai puternic, in care sunt prezenti muzicieni din 45 de tari.

Cine vrea la un moment dat sa uite de trepidatia strazii, sa uite ca viata e facuta numai din aglomeratia Bucurestiului, din lucrurile care ne streseaza, ne mananca din sanatate, gaseste la EUROPAfest un spatiu de comunicare pozitiv.

4
Sursa foto

Care ar fi motivele pentru care oamenii ar trebui sa participe la un astfel de festival, cum i-ati încuraja?

LG: E simplu. Daca vor sa asculte live muzicieni pe care nu ii gasesc in fiecare zi in tara, muzicieni care prezinta un produs artistic de calitate, muzicieni care nu necestita din partea spectatorilor o investitie financiară mare, si asta deoarece pentru noi motivatia principala este produsul muzical si mai putin costurile de marketing de pe brand-ul vreunui artist, daca vor sa asculte jazz, blues, pop si clasic, vor trebui sa vina macar la 1,2,3 concerte in perioadă 14-23 mai la EUROPAfest Bucuresti si Sibiu pentru ca vor fi mai bogati sufleteste si spiritual.




Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

Muzica


Muzicale

Ce gen de muzica asculti?
|Rezultate|Alte sondaje