Bob Dylan si revolutia

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
I am my words (Bob Dylan intr-un interviu pentru revista Life, 1964)

dylan
sursa

Acum cateva zile, un editor Valleywag se uita la o reclama unde Ipad-ul era numit o revolutie. Enervat si cu ceva alcool la bord, ii da un mail lui Steve Jobs in care il intreaba ce parere ar avea Bob Dylan, daca ar avea 20 de ani acum, despre Apple si despre faptul ca Ipad-ul e o "revolutie". Steve Jobs ii raspunde cu versurile lui Dylan - The Times They Are a-Changin'. Despre admiratia lui Steve Jobs fata de Bob Dylan v-am mai spus.

Come senators, congressmen
Please heed the call
Don’t stand in the doorway
Don’t block up the hall
For he that gets hurt
Will be he who has stalled
There’s a battle outside and it is ragin’
It’ll soon shake your windows and rattle your walls
For the times they are a-changin’

(The times they are A-changin')

Situatia, minora cum pare, e simbolica pentru ce inseamna Bob Dylan. Poate nici un alt artist nu inseamna atat de mult ca el la nivel social si poate nici unul nu este un punct de reper atat de puternic pentru o epoca si pentru un anumit tip de atitudine. Dincolo de muzica sau mai exact prin ea, Bob Dylan inseamna in primul rand libertate, revolutie, drepturi sociale si este simbol al unei perioade agitate si frumoase. Mai mult decat atat, muzica lui Dylan indeamna la actiune, condamna pasivitatea si comoditatea.

Yes, ’n’ how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, ’n’ how many times can a man turn his head
Pretending he just doesn’t see?

(Blowin' in the Wind)

Anii 60-70 au fost sub frenezia revolutionara, a activismului social si politic, a idealurilor si a unor schimbari ce au marcat profund istoria. Atunci se lupta pentru drepturile civile ale persoanelor de culoare, incercandu-se schimbarea mentalitatilor intr-o America alba. Tot atunci tinerii protestau impotriva razboiului din Vietnam, neintelegandu-i utilitatea si cruzimea. Femeile incep sa ridice vocea si sa se faca auzite, luptand pentru drepturi egale cu ale barbatilor. Atunci homosexualii incercau sa demonstreze ca nu sunt cu nimic diferiti de ceilalti si ca nu sufera de o boala.

Tinerii acelor ani se rupeau de traditiile inchise ale parintilor lor, se revoltau impotriva societatii si a normelor incorecte si vroiau altceva. Vocea acestei generatii a fost Dylan, cu ale sale Masters of War, Blowin' in the Wind, The Times They Are a-Changin',  A Hard Rain's A-Gonna Fall, Chimes of Freedom sau Only a Pawn in their game.

You that never done nothin’
But build to destroy
You play with my world
Like it’s your little toy
You put a gun in my hand
And you hide from my eyes

(Masters of War)

In 1963, Bob Dylan a participat, a vorbit si a cantat la celebrul March of Washington, unde au fost aproape 300.000 de oameni si unde Martin Luther King si-a tinut cunoscutul discurs care incepea cu "I have a dream". Participantii la mars militau pentru drepturi civile, pentru egalitate si pentru libertate. Marsul a avut apoi un rol important in adoptarea unor legi in aceasta directie in Statele Unite, mai exact Civil Rights Act (1964) si National Voting Rights Act (1965).



Unele dintre cantecele lui Bob Dylan vorbesc despre probleme generale, altele insa se opresc asupra situatiilor reprezentative pentru societate si pentru lipsa dreptatii in anumite cazuri punctuale. Unul dintre ele este The Lonesome Death of Hattie Carroll, povestea unei negrese, barmanita la un hotel, ucisa de un bogatas beat ce a fost condamnat apoi la (doar) sase luni de inchisoare. Practic, prin genul acesta de melodii, Bob Dylan atragea atentia asupra problemelor sociale majore, in cazul de fata valoarea foarte mica data, atat de criminal, cat si de justitie, vietii unei femei negrese.

Hattie Carroll was a maid of the kitchen
She was fifty-one years old and gave birth to ten children
Who carried the dishes and took out the garbage
And never sat once at the head of the table
(The Lonesome Death of Hattie Carroll)

Un alt cantec "cu subiect" este Only a Pawn in their game, despre asasinarea activistului Medgar Evers. De fapt, el nu-l acuza pe criminal in sine, ci sistemul care a facut acest lucru posibil. Oamenii nu actioneaza gresit doar pentru ca asa vor sau asa sunt ei, ci si ca rezultat al contextului social, al ideilor dominante si al unei mentalitati cu care au fost crescuti - aici, aceea ca albii sunt superiori.

A bullet from the back of a bush took Medgar Evers’ blood
A finger fired the trigger to his name
A handle hid out in the dark
A hand set the spark
Two eyes took the aim
Behind a man’s brain
But he can’t be blamed
He’s only a pawn in their game

dylan
sursa

Gandindu-te la Bob Dylan, stai si te intrebi care mai sunt revolutiile acum, in ce mai credem si, mai ales, pentru ce am fi capabili sa luptam. Concluziile s-ar putea sa fie triste. Pentru tot ceea ce inseamna Bob Dylan, ne vedem la concert pe 2 iunie.


Nici un comentariu inca

Pentru a posta trebuie sa fii logat.

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

Muzica


Muzicale

Ce gen de muzica asculti?
|Rezultate|Alte sondaje