10 melodii legendare semnate Maria Tanase si povestea lor

Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+

25 septembrie este ziua in care se fac 101 ani de la nasterea Mariei Tanase.

O legenda in muzica traditionala romaneasca si un personaj controversat, artista a ramas si va ramane in sufletele noastre ani peste ani peste ani.

Anul trecut va povesteam despre - 10 lucruri interesante pe care probabil nu le stiai despre Maria Tanase, iar anul acesta vrem sa va dam sa ascultati 10 piese legendare semnate de cantareata.

Propunem sa va puneti castile sau sa dati volumul la maximum si sa va bucurati de vocea inconfundabila a Mariei Tanase.

Cantecele Mariei Tanase cuprind lista si descrierea cantecelor, pe care cantareata le-a interpretat de-a lungul intregii sale cariere, realizate de etnomuzicologii Harry Brauner si Tiberiu Alexandru pentru discurile postume Electrecord ale artistei.

1. Am iubit si-am sa iubesc

Cantec lautaresc "de mahala", mult cantat in perioada interbelica. Interpretarea solistei, cu rarirea liniilor melodice, indeosebi la inceput de fraza, creeaza o vadita atmosfera de petrecere, de chef.

2. Aseara ti-am luat basma

Cantec orasenesc de petrecere, probabil de creatie lautareasca, larg raspandit de tarafurile argesene. La inceputul fiecarei "strofe melodice", Maria Tanase rareste insa mult melodia, ca sa revina curand, treptat, la cursul ritmic obisnuit.

Acest procedeu, destul de curent cand asemenea cantece se cantă la chef, il vom intalni si in alte piese ritmate din repertoriul solistei.

3. Cine iubeste si lasa

Unul dintre cele mai frumoase si mai apreciate cantece din repetroriul Mariei Tanase.

Dupa Harry Brauner, in 1932, cand a fost cules de la Rafira Husea ("Hira lui Lade") din Dragusul-Fagaras, jud. Brasov in 1929, cantecul traia doar in amintirea ei.

Preluat "taraisul sarpelui" a dobandit o noua viata. Fara aceasta indoita interventie, culegerea cantecului si invatarea lui de catre artista, s-ar fi pierdut fara doar si poate o creatie de mare valoare a genului popular.

4. Ciuleandra

Preluand melodia jocului muntenesc "Ciuleandra", la inceput intr-o miscare lenta, miscare pe care o iuteste pas cu pas, impletind-o cu strigaturi -comenzi, si acestea tot mai vii, Maria Tanase a creat o piesa de foarte mare succes.

5. Hai, iu, iu

Cantec de petrecere ardelenesc-banatean.

"De provenienta incerta", după Harry Brauner, el s-a bucurat pe vremuri de o foarte larga circulatie in toată tara. Maria Tănase adauga poeziei alte cateva texte, sporindu-i umorul.
La inceputul fiecarei cantari remarcam acea rarire temporara a ritmului, de care a mai fost vorba.

6. Marie si Marioara

Cantec de stil nou din repertoriul lautarilor argeseni Ionita Badita, Ion Matache, Luca Codin ș.a., care-l cantau cu verva in cor, insotindu-si glasul cu instrumentele, in carciumile din "Piata Mare" a Bucurestiului din perioada interbelica.

Cantecul a fost inregistrat in acea vreme pe disc si cantat la microfonul posturilor de radio. Maria Tanase ii pastreaza cu fidelitate atat linia melodica cat si poezia.

7. Pana cand nu te iubeam

Vechi cantec orasenesc, cu versuri in metru popular si refren. A fost publicat de Anton Pann in culegerea sa Spitalul Amorului, broșura a 3-a (1852).

Poezia ascunde acrostihul Parasc(h)evita. Este o creatie a sa, ori prelucrarea unei poezii populare mai vechi, dupa cum creatie proprie poate fi si melodia, puternic inraurita de muzica orientala, dupa moda timpului.

Cantecul a fost popularizat printr-o inspirata armonizare pentru voce si pian a lui Constantin Brailoiu, dupa transcrierea de notatia psaltică a lui Anton Pann facuta de Ioan Chirescu, Victor Predescu, care o acompaniaza pe Maria Tanase, subliniaza caracterul oriental al cantecului, acordandu-si vioara in asa chip incat sa poata canta deodata pe doua coarde melodia in octave.

8. Trenule, masina mica

Cantec de stil nou, larg popularizat in perioada interbelica, indeosebi de lautarii argeseni, care cantau zi de zi in localurile din preajma "Pietei Mari” a Capitalei. Acompaniamentul de sarba imprima nerv si miscare.

9. Am iubit si-am sa iubesc

Cantec lautaresc "de mahala", mult cantat in perioada interbelica. Interpretarea solistei, cu rarirea liniilor melodice, indeosebi la inceput de fraza, creeaza o vadita atmosfera de petrecere, de chef.

10. Bun ii vinul ghiurghiuliu

Cantec de pahar moldovenesc inregistrat in anul 1932 la Arhiva de folclor a Societatii Compozitorilor Romani de la Spiridon Septeboi, a fost raspandit de catre cantareata in 1936, trecand mult peste hotarele dialectului local si devenind foarte cunoscut astazi in toata tara.

Melodia este in ritm de geampara (trei timpi cu cel din urma usor mai lung). Prima linie melodica este mult largita la inceput, apoi cantareata revine la ritmul obisnuit.



Nici un comentariu inca vrei sa comentezi?

Evenimente promovate pe Metropotam

Locuri promovate pe Metropotam

Muzica


Muzicale

Ce gen de muzica asculti?
|Rezultate|Alte sondaje